Elektromobilność w Polsce – jak przebiega jej rozwój? 02/12/21

Elektromobilność w Polsce – jak przebiega jej rozwój?

Polsce nadal daleko do europejskich liderów elektromobilności, jednak zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie. Pod koniec maja 2021 r. po polskich drogach jeździło 25 407 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne odpowiadały za 49% tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in . Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 966 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli.  Szacuje się, że w 2025 r. po polskich drogach może poruszać się od 63 do 300 tys. pojazdów elektrycznych. W latach 2030–2040 rynek samochodów osobowych nisko- i zero emisyjnych w Polsce dojrzeje, a tempo jego rozwoju powinno się ustabilizować.

Od 22 lutego 2018 r. w Polsce obowiązuje Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której celem jest m.in. rozwój rynku pojazdów napędzanych energią elektryczną, gazem ziemnym oraz wodorem. Z ustawy o elektromobilności wynika szereg zachęt skierowanych do nabywców samochodów, które w założeniu mają zwiększyć zainteresowanie elektrykami i tym samym wpłynąć na przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Polsce. Największą przeszkodą na drodze do popularyzacji pojazdów napędzanych energią elektryczną są jednak wysokie ceny ich zakupu.

Jak wygląda infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce?

Jednym z warunków koniecznych do upowszechnienia i rozwoju elektromobilności w Polsce jest rozwój sieci stacji ładowania. Punkty ładowania pojazdów elektrycznych coraz częściej pojawiają się w miejscach ogólnodostępnych, na stacjach benzynowych, parkingach biurowców, hoteli, sieci handlowych. Pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1 498 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (2 931 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 42 nowe, ogólnodostępne punkty ładowania (93 punkty).

Podstawową cechą różnicującą infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych jest moc dostarczanego przez nie prądu mierzona w kilowatach (kW) – to głównie od niej zależy, jak długo będzie trwało ładowanie. Znaczenie ma również fakt, czy ładowarka dostarcza prąd stały DC, czy zmienny AC. Standardowo w domowych gniazdkach 230 V mamy prąd zmienny AC, którym ładowanie samochodów elektrycznych trwa dłużej ze względu na konieczność przetworzenia energii zmiennej w stałą. Podczas ładowania prądem stałym DC całość energii przekazywana jest bezpośrednio do akumulatora w aucie.

Wyróżniamy trzy główne rodzaje ładowarek przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych. Pierwszy typ to stacje wolne, o prądzie zmiennym o mocy poniżej 11 kW AC. Drugi rodzaj stanowią stacje średnio szybkie, o prądzie od 11kW do 22kW AC. Trzeci typ to stacje szybkie, czyli prąd od około 50kW DC. Przeznaczenie każdej ze stacji jest inne w zależności od miejsca jej montażu. Punkty ładowania samochodów elektrycznych o dużych mocach są instalowane się na drogach ekspresowych, autostradach, w pobliżu hoteli i restauracji. Stacje szybkie i ultraszybkie stanowią bazową infrastrukturę dla usług ładowania na terenie kraju, zwłaszcza przy autostradach, gdzie istotny jest krótki czas ładowania. Zarówno stacje wolnego, jak i szybkiego ładowania mogą być stacjami stojącymi lub wiszącymi. Wisząca stacja sprawdzi się na parkingach podziemnych np. galerii handlowych lub garażach wspólnot mieszkaniowych. Stacje można podzielić również na ogólnodostępne i prywatne. Podział ten ma kluczowe znaczenie dla określenia wymogu badania technicznego oraz obowiązku przekazywania danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego.

Gmina Bobowa także stawia na rozwój elektromobilności. Dzięki programowi Kangur, NFOŚiGW  zakupiła szkolny autobus elektryczny wraz ze stacją ładowania. Autobus przystosowany jest także do przewozu osób niepełnosprawnych, a także wyposażony w stanowisko na wózek inwalidzki lub dziecięcy.

Koszt autobusu wraz z budową stacji ładowania wyniósł 1 963 029,57 złotych. Zakup pojazdu był możliwy dzięki staraniom Burmistrza Wacława Ligęzy o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Wysokość dofinansowania stanowiła blisko 90% kosztów inwestycji. Pozostała część kwoty pochodziła z budżetu Gminy Bobowa.

Autobus elektryczny jest tańszy w eksploatacji od pojazdów z napędem spalinowym. Jego silnik pracuje dużo ciszej, jest bardziej ekologiczny, a więc jest przyjazny dla środowiska.


k.z.

Zawartość | Menu | Dostępność